Zalety treningu siłowego:

1. Trening siłowy kształtuje sylwetkę (i robi to lepiej niż typowy trening aerobowy)

Jeśli odpowiedzieliście sobie na pytanie, które zadałem na początku wpisu, na pewno większość odpowiedzi to: chcę poprawić swoją sylwetkę, chcę schudnąć, chcę poprawić wygląd lub dowolną partię ciała. Trening siłowy kształtuje Twoje ciało, odsłaniając muskulaturę spod warstwy tłuszczu. Samo bieganie, czy po prostu trening aerobowy –  zredukuje całkowitą masę ciała, czyli tłuszcz i mięśnie. Nie zrozum mnie źle, nie uważam wcale. że bieganie nie ma sensu. Uważam, że to jedynie narzędzie, które powinno być odpowiednio wpasowane do Twojego planu treningowego i musi pokrywać się z Twoim celem. Zwracam na to uwagę nie dlatego, żeby znów odkopać temat - cardio jest złe. Chcę pokazać Ci ważność treningu z ciężarami w dążeniu do formy, ponieważ większość osób na siłowniach nadal wybiera schemat treningu obwodowego na maszynach cardio (45min bieżnia +rowerek +orbitrek). 

Mięśnie mają różne funkcje w naszym organizmie. Odpowiadają między innymi za zdolność poruszania się, odpowiednią postawę oraz wygląd ciała. Mają również wpływ na termogenezę i przepływ płynów w organizmie. 

Trenując na siłowni z ciężarem zewnętrznym, pracujemy nad kompleksowym wzmocnieniem całego ciała, poprawiając wygląd, siłę i sprawność mięśni. Systematyczne pokonywanie coraz to większego obciążenia treningowego sprawia, że nasze mięśnie dostosowują się do wysiłku poprzez adaptację. Z czasem wzmacniają się stawy, ścięgna, a mięśnie zyskują estetyki, co bezpośrednio owocuje w wyglądzie naszego ciała.

2. Trening siłowy nakręca metabolizm i poprawia wrażliwość insulinową.

Jest jedna bardzo ważna zaleta, o której wiele osób nie wie. Ilość tkanki mięśniowej w Twoim organizmie determinuje szybkość metabolizmu (ilość spalanych kalorii podczas spoczynku). Im więcej mamy masy mięśniowej, tym więcej energii (kalorii) potrzebuje nasz organizm, aby ją utrzymać. Trening siłowy i kondycyjny tworzą efekt długu tlenowego (EPOC - excess of postexercise oxygen consumption),co pozwala palić kalorie na długo po zakończeniu aktywności. Dla porównania, podczas treningu cardio możesz spalić wiele kalorii (nawet więcej niż podczas sesji treningowej na siłowni), jednak jak tylko zakończysz taką aktywność aerobową, proces ten się zatrzymuje. 

Coraz to więcej osób w dzisiejszych czasach zmaga się z problemem insulinooporności. Spersonalizowany trening siłowy sprawia, że Twoje ciało spragnione jest składników odżywczych, co poprawia jego wrażliwość na insulinę. Jest to jeden z najważniejszych hormonów, który decyduje o metabolizmie tłuszczy i cukrów, a także o wykorzystaniu ich jako energię (mylnie łączony ostatnio jako główna przyczyna otyłości – o tym w kolejnych artykułach). 

3. Trening siłowy poprawia zdrowie i kondycję (fizyczną oraz psychiczną). 

Badania potwierdzają, że odpowiednio dopasowany trening z obciążeniem zewnętrznym mocno wpływa na poprawę wielu aspektów zdrowotnych. Począwszy od zmniejszenia ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy, nadciśnienia, osteoporozy, regulacji hormonów, kończąc na redukcji stresu i poprawie pewności siebie.

Systematyczny trening jednocześnie uczy pokory i dodaje pewności siebie, co pomaga w zmaganiach ze stresami życia codziennego. Pokory nie tylko do ciężkich rzeczy, które trzeba podnieść z ziemi, ale przede wszystkim do samego siebie, swoich słabości czy nawet silnych stron. Trenowanie w towarzystwie ludzi z podobnymi poglądami i nastawieniem, buduje relacje na lata – co jest cenniejsze niż jakiekolwiek dobro materialne. Robiąc to w odpowiedni sposób i odpowiednio długo, dochodzisz do wniosku, że walczysz z samym sobą. Wtedy doznajesz uczucia prawdziwej pewności siebie, bez potrzeby udowadniania innym swojej wartości. Ego często bierze górę w sferze fitnessu, gdzie wygląd jest na piedestale. Ciężki i systematyczny trening to ego zabija.

4. Trening siłowy zabezpieczy Twoje ciało przed urazami. 

Silne mięśnie, ścięgna i więzadła zmniejszają ryzyko odniesienia kontuzji mechanicznych, ponieważ lepiej reagują na bodźce z zewnątrz. 

5. Trening siłowy poprawia ogólną posturę. 

Obecnie zjawisko hiperlordozy i hiperkifozy jest tak powszechne, że aż przestaliśmy na to zwracać uwagę. Pierwsze z tych pojęć dotyczy nadmiernego wygięcia w odcinku lędźwiowym (tzw. kaczy tyłek), drugie nadmiernego zaokrąglenia w odcinku piersiowym kręgosłupa (tzw. po prostu garb). Niestety to obecny styl życia wytworzył w nas te patologie (mowa tu o wszystkich ludziach, nie tylko tych prowadzących siedzący tryb życia). Na szczęście znamy idealne lekarstwo na te dolegliwości, czyli trening siłowy. Jednak jak wszystko – musi być odpowiednio użyte, dlatego tak ważne są tutaj umiejętności i kwalifikacje trenerskie. Pomyśleć można, że przecież to praca dla fizjoterapeuty. Jednak sam fizjoterapeuta nie zawsze wykona zadanie w stu procentach. Dobrze wykwalifikowany trener przy współpracy z fizjoterapeutą to przepis na sukces.

 

Dlaczego nie wymienię wad treningu siłowego?

Ponieważ nie potrafię ich dojrzeć. Można by napisać, że wszystko nieodpowiednio użyte, może zaszkodzić. Nieodpowiedni plan dla nieodpowiedniej osoby - nie zadziała. Źle dobrane ćwiczenia, serie, powtórzenia - nie przyniosą zamierzonych efektów, a brak znajomości techniki ćwiczeń może doprowadzić do pogorszenia zdrowia czy też kontuzji.  

Jeśli nie macie pomysłu od czego zacząć, zwróćcie się z pomocą do trenerów, którzy znają się na rzeczy, czyli potrafią pomóc sobie i swoim podopiecznym, doprowadzając ich do sukcesu możliwie szybką i bezpieczną drogą. 

 

Tak na zakończenie (a może i początek nowej drogi?)

Badania jasno potwierdzają, że osoby trenujące siłowo żyją lepiej i dłużej. Pamiętaj, że trening siłowy nie ogranicza się tylko do sztang, hantli, maszyn. To tylko narzędzia, których jest zdecydowanie więcej. Znajdź te, które doprowadzą Cię do celu, czerp radość z treningów i pokochaj swój organizm. Trenując z głową, możesz osiągnąć formę na lata… nie tylko „na lato”.